Shadow

De bouw: waar gehakt wordt…

Waar gehakt wordt, vallen spaanders, dus zouden de grootste bouwers de meeste fouten moeten maken.
Maar is dit realiteit? Of zijn het de middelgrote bedrijven die koste wat kost groter willen worden?
Is de drang naar het goedkoopste tarief een belangrijke reden geworden voor meer fouten dan ooit?
Heso helpt slachtoffers van aannemersfouten en wij kregen de tip om te kijken naar de brokkenmakers.

In Amerika heb je van de advocaten die rijden achter de ambulances aan voor potentiële klanten.
Ik zie dat in Nederland nog niet gebeuren, maar ik zie wel dingen gebeuren die ik niet verwacht had.
Opdrachten worden aangenomen onder de kostprijs en met meerprijzen wordt alles opgedreven.
Aanbiedingen wordt appels met peren vergelijken! Daar weet ik wel wat leuke verhalen over!

Een collegabedrijf komt frezen en zegt: u heeft geen stroom? Onze aggregaat kost slechts 300 per dag.
Diamantschuren: als u wilt dat wij de randjes ook doen, dan kost u dat 350 extra per dag.
Als je geen keus hebt, dan voelt dat niet zo lekker als opdrachtgever!
Dan krijg je spijt dat je niet gewoon die offerte van Heso of een andere met een vast bedrag nam.

Met al die opdrachten die je neus voorbij gaan wordt het wel verleidelijk om je eigen offerte aan te passen.
Dus toch een beetje achter de ambulance aan gaan rijden, meedoen in de gekte, scoren en scoren!
Hoe moeilijk is het om vast te blijven houden aan continuïteit, aan goede relaties, aan toekomst?
Ben ik de enige die last heeft van klanten die alleen nog maar goedkoop willen en daarmee bedrogen uitkomen?

Ik hoor graag van jou weer wat jij meemaakt qua offertes, aanbiedingen en aanbestedingen.
Als wij 40 CENT per m2 “te duur” zijn voor het egaliseren en daardoor krijgen wij de opdracht niet
en wij mogen dat wat een ander zo goedkoop heeft geëgaliseerd er weer uit frezen en toch egaliseren
dat is toch jammer geld EN TIJD! Zijn wij de enigen die dit meemaken?

Wat ook verandert in rap tempo is de wijze van presenteren, de stropdas is een kleurige website.
En het gezicht van de onderneming zijn slimme marketingverhalen geworden en mooie plaatjes.
Ondanks dat het slim opgezette verhalen zijn, laten ze in de realiteit heel andere dingen zien.
Een bedrijf wat laatst failliet ging heeft alweer een nieuwe site staan met prachtige verhalen.

Ben ik dan ouderwets? Is mijn drang naar  eerlijk zakendoen dan gedoemd uit te sterven?
Maak jij dit ook wel eens mee: 3 a 4 mm frezen en het blijkt om 8 a 9 mm te gaan?
En dan achteraf nog boos zijn ook dat wij een nacht langer moeten werken!
Of mijn personeel te vertellen: ja, dat gedeelte hoort er ook bij…

Onze presentatie is ook anders geworden, ook wij hebben les gehad van marketingjongens.
In plaats van “dè professionals in vloerbewerkingen” is het “Heso helpt slachtoffers van aannemersfouten”
Voor dat laatste wordt erg vaak onze hulp ingeroepen, tot de Raad van Arbitrage van de Bouw aan toe.
En daarvoor heb ik jouw hulp ook nodig: weet jij aannemers die fouten maken?

Het advies om brokkenmakers te achterhalen komt van een Canadees die in Amerka woont,
mijn tactiek is het om de brokkenmaker te benaderen of om die bij te scholen,
maar zijn tactiek is: kijk waar de grootste brokkenmakers aan het werk zijn.
Vind uit wie de opdrachtgever is en zorg dat hij weet wat jij allemaal kunt oplossen.

Natuurlijk kan ik jou vragen of je dat een goed idee vindt of niet,
ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat dit een heel andere benadering is!
En ik weet inmiddels uit ervaring dat een andere aanpak leidt tot andere resultaten!
Misschien is dat de reden dat wij er na 91 jaar nog steeds zijn…

Weet jij een aannemer of bouwbedrijf die regelmatig fouten maakt?
Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar sommigen hebben meer spaanders dan anderen.
Zou jij mij die namen kunnen mailen en eventueel waar zij nu aan het werk zijn?
Je kunt ook onderaan de blog reageren maar genoemde namen worden natuurlijk NIET gepubliceerd.

Overkomt het jou wel eens dat iemand een aanbieding doet die “onmogelijk” is?
En hoe ga je daar mee om? Ga je reageren naar de potentiële opdrachtgever?
Wacht je af of lach je in je vuistje omdat je weet dat over 2 jaar dat balkon wel instort?
In ons geval: dat je weet dat over een paar maand die gietvloer wel los laat…

Ik hoor het graag weer hieronder!
Tony Verheij
Heso Vloerenbedrijf

Eén reactie op “De bouw: waar gehakt wordt…”

  1. Péron schreef:

    Tony, Zoals jij beschrijft en dat je gewoon eerlijk zaken wilt doen, daar zijn er nog te weinig ondernemers & ondernemingen van.

    Ik noem het gewoon ruggengraatzaam bezig zijn. Weet wat je doet en doe het goed. De markt praat daarover.

    Onderzoeken waar de meeste spaanders vallen is niets mis mee. Helpen te voorkomen dat het mis gaat door de markt hierover te informeren op integere wijze biedt goede kansen.

    Succes, op meer ruggengraatzaam zakendoen. Péron van Stralen

Aangesloten bij:

Noa
Bedrijfschap afbouw

Heso B.V.

Wij verhuizen! Per 01-10
Dan is ook de showroom klaar
Tel. 0743490704
E-mail ons »
© 1999-2018 Heso B.V.